Wednesday, July 31, 2019



 ANGGERIK HARIMAU / GIANT ORCHID


Anggerik harimau atau Grammatophyllum speciosum blume berasal dari nama Greek,iaitu gramma bermaksud huruf dan phyllon bermaksud daun. Orkid ini merupakan Orkid yang terbesar di dunia dan pernah direkodkan bahawa tumbuhan ini mencapai 2 tan berat semasa di pamerkan di London pada 1851. Sebelum tahun 1825, berlaku sedikit kekeliruan dari segi penamaan genus tumbuhan ini. 

Linnaeus menamakan tumbuhan ini sebagai Epidendrum sementara Spreng, Swartz dan Wight pula menamakan tumbuhan ini sebagai Vanda, Cymbidium dan Pattonia. Pada tahun 1825, Blume dengan rasminya menamakan tumbuhan ini sebagai Grammatophyllum dan Grammatophyllum speciosum.

Seperti tumbuh tumbuhan lain,tumbuhan ini juga mempunyai nilai ubatan iaitu Batang tumbuhan digunakan untuk merawat dan  mengubati gigitan ular, kalajangking,dan lipan. Di daerah Jambi Sumatera,tumbuhan ini digunakan untuk merawat penyakit kuning.


Sumber Rujukan

1. Chee Beng Jin (2015). Herba, Anggerik Harimau ubat penyakit kuning, Dewan Kosmik Bil 6/2015.

2. R.H.M.J. Lemmens and N. Bunyapraphatsara (2013), Plant Resources of South-east Asia, no.12 (3), Medicinal and plant poisonous plant 3, Backhuyus publisher, Leiden 2003.






No comments: