Thursday, July 18, 2019


Skala pengukuran kepekatan kandungan ubatan tradisional

Dalam penggunaan ubatan tradisional, perkara yang selalu menjadi persoalan dari segi keselamatan kandungan ubatan ialah dari segi kepekatan larutan ubatan tersebut.

Untuk skala yang lebih tepat tentang kepekatan ubatan, pengguna ubatan tradisional perlu merujuk pakar-pakar PhytokimiaPhytokimia merujuk kepada sebatian yang terdapat dalam tumbuhan yang terbukti berkesan dan bermanfaat kepada manusia dari mendapat penyakit.

Dalam kaedah pengukuran kepekatan larutan secara tradisional, kepekatan ubatan juga dapat dibuat melalui warna larutan. Gambar dibawah menunjukkan tiga larutan yang berbeza dari segi kepekatan larutan ubatan.

Maklumat gambar rajah skala ubatan

1. Botol nombor 1, mempunyai kandungan ubatan yang sangat pekat dan tidak sesuai untuk diminum dan jika dilihat dari dekat, angka tulisan pada pembaris tidak dapat dilihat.

2. Botol nombor 2, mempunyai kandungan ubatan yang sederhana pekat dan masih sesuai untuk diminum. Jika dilihat dari dekat, angka tulisan pembaris masih boleh dilihat dengan jelas.

3. Botol nombor 3, mempunyai kandungan ubatan yang kurang pekat dan sangat sesuai untuk diminum. Jika dilihat dari dekat, angka tulisan pembaris, boleh dilihat dengan sangat jelas.




No comments: