Wednesday, July 17, 2019


Limau Nipis
Limau nipis atau Citrus aurantiifolia (Christm.) Swingle dalam famili Rutaceae merupakan pokok malar hijau yang tumbuh renek dengan ketinggian antara tiga hingga lima meter. Hampir keseluruhan bahagian pokok ini mempunyai duri yang tajam pada dahan,ranting dan pangkal daun. 

Limau nipis dipercayai berasal dari benua kecil india dan Myanmar hingga rantau Melesia serta Asia tenggara.Dalam perubatan tradisional,Jus perahan limau nipis yang masam didapati dapat melegakan batuk. Air rebusan daripada limau nipis juga berkesan untuk merawat jangkitan usus, manakala bagi kegunaan luaran,jus limau digunakan untuk merawat penyakit kulit seperti Kurap. 

Buah limau nipis yang belum masak digunakan sebagai tonik dan penggalak nafsu makan. Bagi wanita, air rebusan daripada bahagian akar tumbuhan yang diminum pada setiap hari ketika datang haid dipercayai dapat mencegah kehamilan. 

Bagi pengamal perubatan di sabah,terutamanya suku kaum Dusun,buah limau nipis digunakan untuk merawat sakit tekak. Cara penggunaan adalah,buah muda dipotong dua dan permukaan limau yang dipotong disapu dengan kapur sirih dan kemudian disapu pada bahagian tekak (untuk kegunaan luaran).


Sumber Rujukan kegunaan tumbuhan ubatan

1. Chee Beng Jin (2016). Limau nipis, Antifertiliti, September 2016 Dewan Kosmik.

2. Dadingkis, M. (2019).  Soal selidik tumbuhan ubatan Kampung Kolosunan, Inanam, Sabah.


No comments: